Go-Live
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wie is Jezus volgens jou ?

4 plaatsers

Ga naar beneden

Wie is Jezus volgens jou ? Empty Wie is Jezus volgens jou ?

Bericht  JoP za dec 27, 2008 11:49 pm

Vorige keer hebben we tijdens de repetitiebijeenkomst ook even stil gestaan bij de persoon van Jezus.
Heeft Jezus echt geleefd, en zo ja, was hij werkelijk zoals de evangelies over Hem schrijven ?

Al vlug kwam ons gesprek bij de vraag of we de evangelies misschien vooral symbolisch moeten verstaan. Persoonlijk denk ik dat de evangelies wel eens meer feiten kunnen bevatten dan men ons vandaag wil doen geloven. Het zou wel eens goed kunnen zijn om de evangelies gewoon te lezen zoals ze er staan, en ze ook zo te begrijpen.

Carsten Peter Thiede was een Duits historicus en archeoloog die leefde van 1952 tot 2004. Hij was professor in de sociologie van de tijd van het Nieuwe Testament aan de universiteit van Bazel en als archeoloog verbonden aan de Israëlische Ben-Gurion Universiteit. Juist door een leterlijke lezing van het Lucasevangelie ontdekte hij onder andere het Bijbelse dorp Emmaüs. Ook wist hij enkele zeer oude papyrusfragmenten uit de Evangeliën op basis van vergelijkend schriftonderzoek te dateren tot vlak na het leven van Jezus. in volgende artikels kan je er meer over lezen.

http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel23/kn2349e.htm
http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel19/kn1907a.htm

Wat denk jij ? Zou Jezus misschien toch méér kunnen zijn dan gewoon een bijzonder mens ? Zou Hij misschien toch de mensgeworden God kunnen zijn zoals de evangelisten ons trachten duidelijk te maken ?
JoP
JoP
Admin

Aantal berichten : 110
Leeftijd : 62
Hobby’s : jeugdwerk, geloven, genieten
Humor : ja :p
Ik voel me vandaag :
Wie is Jezus volgens jou ? Left_bar_bleue50 / 10050 / 100Wie is Jezus volgens jou ? Right_bar_bleue

Registration date : 26-08-08

https://go-live.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is Jezus volgens jou ? Empty Re: Wie is Jezus volgens jou ?

Bericht  Wouter zo dec 28, 2008 1:05 am

Goh,
Jezus is alles en niets.
Maar ik denk dat je verschillende verhalen uit de evangeliën en het Nieuwe Testament toch met een korrel zout moet nemen hoor,
volgens mij zit er vooral zeer veel symboliek in de teksten.
Hiermee zeg ik niet dat wat in de evangelies staat, dat dat niet gebeurd is.
Ik wil graag geloven dat wat er werd/is geschreven echt gebeurd is,
maar soms denk je gewoon dat wat er staat niet kan.
En dan moet je -denk ik- vooral naar de symboliek erachter zoeken.
Maar nu over Jezus. Wie is Jezus?
Volgens mij is Jezus een zeer belangrijk persoon die een zeer grote invloed had in zijn tijd en dat nu nog steeds heeft.
Het is zeer duidelijk dat Jezus geen gewoon persoon was, maar zeker zeer speciaal.
Is hij de mensgeworden God?
Hier twijfel ik over, ik denk wel dat Jezus zeker contact gehad heeft met God.
Maar ik denk niet dat Jezus de mensgeworden god is.

Dit was mijn mening Smile
Als je nog vragen hebt of iets niet begrijpt dan mag je dat zeggen Wink
Wouter
Wouter

Aantal berichten : 183
Leeftijd : 31
Woonplaats : Mechelen / Sint Katelijne Waver
Hobby’s : Niemand Ziet Ons * JIP * Circolito
Humor : Tja, Vanalles zowa..
Ik voel me vandaag :
Wie is Jezus volgens jou ? Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Wie is Jezus volgens jou ? Right_bar_bleue

Registration date : 06-12-08

http://nl.netlog.com/InstantWouter

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is Jezus volgens jou ? Empty Re: Wie is Jezus volgens jou ?

Bericht  JoP wo dec 31, 2008 8:59 pm

Wouter/Dario schreef:
Volgens mij is Jezus een zeer belangrijk persoon die een zeer grote invloed had in zijn tijd en dat nu nog steeds heeft.
Het is zeer duidelijk dat Jezus geen gewoon persoon was, maar zeker zeer speciaal.
Is hij de mensgeworden God?

Hey Wouter,
Kan je proberen verwoorden wat je precies speciaal vindt aan Jezus ?
En wat maakt dat Hij ook nu nog zoveel invloed heeft ?
JoP
JoP
Admin

Aantal berichten : 110
Leeftijd : 62
Hobby’s : jeugdwerk, geloven, genieten
Humor : ja :p
Ik voel me vandaag :
Wie is Jezus volgens jou ? Left_bar_bleue50 / 10050 / 100Wie is Jezus volgens jou ? Right_bar_bleue

Registration date : 26-08-08

https://go-live.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is Jezus volgens jou ? Empty Re: Wie is Jezus volgens jou ?

Bericht  Wouter do jan 01, 2009 7:56 pm

Ik vind het zo speciaal aan Jezus dat hij voor zoveel positieve verandering heeft kunnen zorgen
en met de invloed die hij nu nog heeft bedoel ik vooral van hoeveel mensen er nog geloven in Jezus.
En je mag ook niet vegeten dat onze jaartelling in het 'geboortejaar' vn Jezus begint.

Ik hoop dat dit een antwoord is Smile
Wink
Wouter
Wouter

Aantal berichten : 183
Leeftijd : 31
Woonplaats : Mechelen / Sint Katelijne Waver
Hobby’s : Niemand Ziet Ons * JIP * Circolito
Humor : Tja, Vanalles zowa..
Ik voel me vandaag :
Wie is Jezus volgens jou ? Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Wie is Jezus volgens jou ? Right_bar_bleue

Registration date : 06-12-08

http://nl.netlog.com/InstantWouter

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is Jezus volgens jou ? Empty Re: Wie is Jezus volgens jou ?

Bericht  NeP do jan 08, 2009 10:46 pm

Jezus is de zoon van God. Bewijs: God is liefde. En welke mens hield zóveel van ALLE mensen in de hele wereld dat hij/zij is gestorven om ieders zonden te vergeven. Okee, da's nogal een moeilijke zin. Laat het me anders verwoorden... God hield ZOVEEL van de mensen, dat hij hen gered heeft. En hoe heeft hij dat gedaan? Hij is naar de aarde gekomen in de persoon van Jezus, zodat de mensen echt in hem zouden geloven. En Hij had er enorm veel voor over. Hij stierf aan hét kruis. Het kruis dat zo zwaar was, omdat het symbool staat voor al onze zonden. Ik heb zo eens zitten denken: als ik 's avonds bekijk hoeveel ik fout heb gedaan (al dan niet onbewust), da's echt gigantisch veel. En ik leef al 16 jaar, 365 dagen per jaar. Dus dat kruis moet, alleen al doordat IK leef, ongelooflijk zwaar zijn. En dan ben ik niet de enige he. En als je dàn beseft hoe zwaar dat kruis wel niet moest zijn, pfjoew. Volgens mij heeft Jezus elke morgen aan powertraining gedaan, anders had die de helft van de berg nog niet gehaald met dat kruis.
Mensen zeggen toch vaak: het kindje Jezus is gekomen om de wereld te redden. En vroeger snapte ik dat nooit he. Maar nu dus wel. Of "God is liefde" snapte ik ook nooit. En zelfs nu mag ik nog niet zeggen dat ik deze zin kan vatten. De liefde van God is eindeloos.
Ik heb eens iets gelezen in een boek (De Uitnodiging van W. Paul Young, PRACHTIG BOEK!! Het gaat over een man wiens jongste dochtertje, een schat van een meisje, is vermoord door een seriemoordenaar. Voordien was hij dus heel "close" met God, maar door dit voorval was hij echt compleet in de war. Hij geloofde nog wel, maar haatte God, wat enigszins wel te begrijpen valt. En 3 jaar later krijgt hij een briefje van God, dat hij moet komen naar de plaats waar Missy, het dochtertje, werd vermoord: een hut. Hij gaat er naartoe en ontmoet daar de heilige drievuldigheid: God, de Heilige Geest en Jezus, maar elk van hen heeft een heel andere gedaante dan je zou denken. Maar daarvoor moet je het boek zelf maar lezen.) Anyway, in het boek zegt God op een gegeven moment dat mensen zich God proberen voor te stellen. En dan nemen ze al het beste uit zichzelf, vermenigvuldigen dat tot de zoveelste macht, doen dat maal tienduizendmiljard miljoen plus al het mooie waar ze van kunnen genieten en dat is God. Néééééééééééééééééééé, zo is het dus NIET he, mensen. Niemand kan zich voorstellen hoe goed en hoe lief God wel is voor ons. EINDELOOS goed, en eindeloos lief. Niemand zal ooit kunnen vatten wat Hij voor de wereld heeft gedaan. Maar we weten wel dat Hij ons heeft gered en dat is echt PRACHTIG, nietwaar?

Een tweede ding... Vlak voor Jezus stierf, riep hij: "Mijn God, mijn God, waarom hebt U me verlaten?" Maar eigenlijk had God hem helemaal niet verlaten, dat doet God nooit (heb ik trouwens onlangs ook nog mogen ervaren, dat God me echt nooit in de steek laat). En dat is voor mij echt het bewijs dat Jezus niet "God" of "Halfgod" ofzo is, maar een echte mens. Zélfs hij voelde zich toen eenzaam.
Dat spoort mij vaak aan om Jezus' voorbeeld te volgen. Wist je dat er mensen zijn die God "Papa" noemen? Eigenlijk vind ik dat wel knap, dat is ook een stukje Jezus navolgen, he.
Misschien vragen sommigen zich af hoe je Jezus het best kan leren kennen:
1. Door veel met hem te praten (d.m.v. gebed) en af en toe ook eens naar God luisteren, dat deed Jezus ook en zo wist hij wat te doen.
2. Door het evangelie te lezen. Het evangelie vertelt ons over het leven van Jezus, dus hoe zouden we beter kunnen weten hoe Jezus zich gedroeg dan door het gewoon te lezen?
3. LIGHT YOUR WORLD! Laat de liefde van God door je heen schijnen en maak zo ook andere mensen gelukkig. (Luister maar eens naar dit liedje: https://www.youtube.com/watch?v=mDM3pmGu0g8)

Okee, veel tekst. Héél veel tekst, maar ik hoop dat de mensen die dit hebben gelezen toch iets met de tips gaan doen en ook eens gaan nadenken over de liefde van God. En mensen, zoek Hem in de kleine, alledaagse dingen! En zeg hem af en toe ook eens dankjewel.
Dat ga ik vanavond ook doen. Ik verschiet er eigenlijk zelf van dat ik dit hier allemaal heb geschreven. Praise the lord, zou ik zeggen!

Groetjes, Xx Nele
NeP
NeP

Aantal berichten : 217
Leeftijd : 31
Woonplaats : Sint-Katelijne-Waver
Hobby’s : muziek en lachen
Ik voel me vandaag :
Wie is Jezus volgens jou ? Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Wie is Jezus volgens jou ? Right_bar_bleue

Registration date : 12-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is Jezus volgens jou ? Empty Re: Wie is Jezus volgens jou ?

Bericht  nDurlie za jan 10, 2009 12:26 am

Niet Genesis, maar Jezus is het begin van Gods woord.

:-)

nDurlie

Aantal berichten : 400
Leeftijd : 36
Woonplaats : gent
Hobby’s : tekenen, film, toneel
Humor : roltraphumor
Ik voel me vandaag :
Wie is Jezus volgens jou ? Left_bar_bleue50 / 10050 / 100Wie is Jezus volgens jou ? Right_bar_bleue

Registration date : 30-11-08

http://www.ndurlie.tk

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is Jezus volgens jou ? Empty Re: Wie is Jezus volgens jou ?

Bericht  JoP za jan 10, 2009 1:57 am

Hoi Nele,
Je schreef :
NeP schreef:Vlak voor Jezus stierf, riep hij: "Mijn God, mijn God, waarom hebt U me verlaten?" Maar eigenlijk had God hem helemaal niet verlaten, dat doet God nooit (heb ik trouwens onlangs ook nog mogen ervaren, dat God me echt nooit in de steek laat). En dat is voor mij echt het bewijs dat Jezus niet "God" of "Halfgod" ofzo is, maar een echte mens. Zélfs hij voelde zich toen eenzaam.
Dat Jezus echt mens was heb je volgens mij heel juist gezien. En toch zegt Jezus zelf heel duidelijk tegen zijn apostelen : "De Vader en Ik zijn één" En ook de geloofsbelijdenis zegt over Jezus Christus : ... vóór alle tijden geboren uit de Vader. God uit God, Licht uit Licht, ware God uit de ware God. Geboren, niet geschapen. één in wezen met de Vader en door wie alles geschapen is."

Het is buitengewoon goed zoals je er naar tracht om Jezus ten diepste te leren kennen. tenslotte is dat de meest krussiale vraag die Jezus aan elke leerling stelt : "wie zegt gij dat ik ben"
Persoonlijk ervaar ik Jezus zoals de woorden van de apostel Thomas hem benoemen: "Mijn Heer én mijn God"
JoP
JoP
Admin

Aantal berichten : 110
Leeftijd : 62
Hobby’s : jeugdwerk, geloven, genieten
Humor : ja :p
Ik voel me vandaag :
Wie is Jezus volgens jou ? Left_bar_bleue50 / 10050 / 100Wie is Jezus volgens jou ? Right_bar_bleue

Registration date : 26-08-08

https://go-live.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is Jezus volgens jou ? Empty Re: Wie is Jezus volgens jou ?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum