Go-Live
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Projectomschrijving

3 plaatsers

Ga naar beneden

Projectomschrijving Empty Projectomschrijving

Bericht  JoP do okt 09, 2008 12:55 am

Projectomschrijving Nzo11
de wereld geeft om niemand … en zeker niet om jou !


Een christelijk geïnspireerd project dat jongeren sensibiliseert voor de situatie van straatjongeren in de derde wereld, en hen aanzet om er een duurzame, vriendschappelijke band mee aan te gaan. Het project ‘Niemand ziet ons’ is opgebouwd rond de gelijknamige musical, als drager van de boodschap.



Het project


Omschrijving
16 jongeren uit het Mechelse, kruipen een jaar lang in de huid van een Braziliaans straatkind, een kind dat niemand ziet staan, dat niemand hoort bedelen, dat niemand voelt stelen, dat niemand wil kennen. Naast deze cast is er nog een crew van ongeveer 10 mensen : De projectleider, de regisseur, de vocal coach, de choreograaf , de vormingsmedewerker en een technische/logistieke ploeg ... We gaan één jaar samen op weg. Vanaf het tweede deel van het jaar zullen we op minstens tien plaatsen in Vlaanderen de musical uitvoeren én getuigen van de boodschap die we er samen mee willen uitdragen.

Doel
Met de musical als frame willen we :
- van uit onze christelijke inspiratie jongeren van hier samenbrengen rond eenzelfde project van solidariteit met leeftijdsgenoten die in erbarmelijke omstandigheden moeten overleven.
- Door in de voorbereidingsfase ook sterke vormingsmomenten te voorzien willen we samen een jaar op weg gaan in een persoonlijk-, sociaal- en maatschappelijk groeiproces.
- Samen met de jongeren een duurzame band ontwikkelen met straatjongeren in de derde wereld via partnerschap, briefwisseling,… door bemiddeling van deskundige organisaties die ginder actief zijn. We geloven immers dat onze jongeren en straatjongeren van elders, elkaar wederzijds iets te bieden hebben
- Door elke uitvoering te combineren met workshops en er de lokale jongerengroepen bij te betrekken willen we op diverse plaatsen eenzelfde solidaire beweging op gang brengen.


Doelgroep
Dit project richt zich in zijn geheel tot alle jongeren die open staan voor de sociale- en spirituele dimensie van het leven. Naast de cast en crew van ongeveer 25 personen willen we net zoals met ons vorige musicalproject minstens 2000 toeschouwers bereiken.



De werkwijze


1. IN DE VOORBEREIDENDE FASE
1.1 Musical inoefenen
- Acteerwerk o.l.v. de regisseur en producer
- Zang en muziek o.l.v. de zangcoach
- Dans o.l.v. de choreograaf

1.2 Sociaal-maatschappelijke inputmomenten
- Kennis maken met het bestaan van straatkinderen over de hele wereld : situatie, oorzaken, gevolgen, ... we willen hiervoor iemand van Dgis (directie-generaal internationale samenwerking) en/of een andere deskundige dienst.
- Getuigenis van de situatie in de favella’s rond Rio de Janeiro en van de straatkinderen daar. We willen hiervoor ooggetuigen van o.a. Sint Ritacollege Kontich vragen. Jongeren die vertellen wat ze ginder op een inleefreis gezien en gevoeld hebben.
- Getuigenissen en ervaringen van ontwikkelingshelpers die tussen straatkinderen werken en leven.
- Workshops op zoek naar hoe ‘ik’ als jongere van hier, mijn steentje kan bijdragen : een overzicht krijgen van persoonlijke mogelijkheden en goede initiatieven ter zake.
- Samen een concrete vorm bedenken en realiseren om met (ex)straatjongeren contact te houden. We willen dat doen via hulpverleners ter plaatse en hoewel ons project vertrekt vanuit onze christelijke identiteit willen we voor iedereen een mogelijkheid bieden die aansluit bij zijn/haar eigen levensbeschouwing. Daarom hebben we contact genomen met drie organisaties die vanuit verschillende achtergrond werken met straatjongeren : een protestantse organisatie die werkt met straatkinderen in Oekraine en Congo, een islamitische in Agadir (Marokko), en een katholieke in Palmas (Brazilië). We zoeken ook nog een niet confessionele organisatie.
Met deze organisaties zullen we brainstormen wat de concrete mogelijkheden zijn om een duurzame dialoog en wederzijdse betrokkenheid tot stand te brengen tussen concrete groepen straatjongeren en Vlaamse en Nederlandse jongeren.
Na die brainstorming met de ontwikkelingsorganisaties leggen we de mogelijkheden die eruit ontstonden, voor aan de jongeren. Samen met hen werken we dan een heel concreet project uit.

1.3 Spirituele inputmomenten
- Workshops op zoek naar wat geïnspireerde mensen hierover te zeggen hebben ( Citaten van gekende personen, bijbel, ...)
- samen op zoek naar een dieper liggende motivatie voor zorgzame betrokkenheid voor de minst bedeelden
- Een Alpha-cursus : de basisboodschap van het christelijk geloof in 10 sessies. (is christelijk geloof iets voor mij?)

1.4 Workshops voor na elke musicaluitvoering samen voorbereiden.

2. IN DE UITVOERENDE FASE (de avond van elke uitvoering)

2.1 Voor volwassen toeschouwers :
enkele van de acteurs zullen per twee in de bar van tafel tot tafel creatieve aanzetten geven tot gesprekken tussen pot en pint over het onderwerp en de inhoud van de musical. Een ervaren begeleider zal coachend aanwezig zijn.

2.2 Voor jongere toeschouwers :
elk inkomticket bevat een deelnemersstrookje voor één ‘Funworkshop’ en één ‘Inhoudelijke workshop’ Er kan gekozen worden tussen twee workshops in elke categorie. Enkele acteurs zullen per twee deze workshops animeren. Zij worden gecoacht door een ervaren begeleider.

2.3 Lokale inbedding
Op elke locatie van uitvoering zullen plaatselijke jongerengroepen zoveel mogelijk betrokken worden bij de promotie en de nazorg. We zullen die groepen ook aanzetten om net als onze groep een permanente band op te bouwen met straatjongeren via deskundige organisaties. Zo vergroten we de kans dat jongeren die zich aangesproken voelen, ook een plek vinden waar ze zich verder kunnen inzetten en ontwikkelen tot verantwoordelijke jonge mensen met een open hart voor de noden van onze wereld.


3. PROMOTIE VAN HET PROJECT

Het project ‘Niemand ziet ons’ is door de Katholieke Hogeschool Mechelen erkend als stageproject voor leerlingen van de afdeling Communicatiemanagement.
Derdejaarsstudenten van die opleiding zullen een volledige communicatiecampagne ontwikkelen en uitwerken om zowel de musical als het solidariteitsproject zo ruim mogelijk onder de aandacht te brengen.
JoP
JoP
Admin

Aantal berichten : 110
Leeftijd : 62
Hobby’s : jeugdwerk, geloven, genieten
Humor : ja :p
Ik voel me vandaag :
Projectomschrijving Left_bar_bleue50 / 10050 / 100Projectomschrijving Right_bar_bleue

Registration date : 26-08-08

https://go-live.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Projectomschrijving Empty Re: Projectomschrijving

Bericht  jolly za mei 23, 2009 5:19 pm

gaat u dit geven aan de scholen of zalen waar we gaan spelen
want
miss kunnen we in de sint cecillia zaal van onze school
spelen als mevr Van uytsel daarmee akkoord is

want zo'n brief is wel interresant voor hen
jolly
jolly

Aantal berichten : 96
Leeftijd : 31
Woonplaats : Mechelen en Putte
Hobby’s : lachen,mijn vrienden zot maken,plezier,musical,...
Humor : duh alle soorte humor zolang ik ni het slachtoffer ben
Ik voel me vandaag :
Projectomschrijving Left_bar_bleue87 / 10087 / 100Projectomschrijving Right_bar_bleue

Registration date : 06-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Projectomschrijving Empty Re: Projectomschrijving

Bericht  JoP za mei 23, 2009 8:55 pm

Nee, Jolien, deze tekst is te lang en niet gericht aan scholen of groepen.
Als je wil bezorg ik je een standaard mail die we gebruiken om scholen aan te schrijven.
JoP
JoP
Admin

Aantal berichten : 110
Leeftijd : 62
Hobby’s : jeugdwerk, geloven, genieten
Humor : ja :p
Ik voel me vandaag :
Projectomschrijving Left_bar_bleue50 / 10050 / 100Projectomschrijving Right_bar_bleue

Registration date : 26-08-08

https://go-live.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Projectomschrijving Empty Re: Projectomschrijving

Bericht  jolly za mei 23, 2009 9:58 pm

het zou wel tof zijn en het is een beroemde en mooie (oke ook oude ) zaal
jolly
jolly

Aantal berichten : 96
Leeftijd : 31
Woonplaats : Mechelen en Putte
Hobby’s : lachen,mijn vrienden zot maken,plezier,musical,...
Humor : duh alle soorte humor zolang ik ni het slachtoffer ben
Ik voel me vandaag :
Projectomschrijving Left_bar_bleue87 / 10087 / 100Projectomschrijving Right_bar_bleue

Registration date : 06-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Projectomschrijving Empty Re: Projectomschrijving

Bericht  NeP ma mei 25, 2009 11:59 pm

Is de Sint-Ceciliazaal niet redelijk klein? Of verwar ik die dan met een andere zaal? Da's toch die zaal vlakbij de wintertuin he?
NeP
NeP

Aantal berichten : 217
Leeftijd : 31
Woonplaats : Sint-Katelijne-Waver
Hobby’s : muziek en lachen
Ik voel me vandaag :
Projectomschrijving Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Projectomschrijving Right_bar_bleue

Registration date : 12-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Projectomschrijving Empty Re: Projectomschrijving

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum